Wednesday, August 26, 2009

#1 Training Mistake.

Kesilapan yang utama semasa training yang selalu dibuat oleh semua level bodybuilder (beginner,intermediate atau advance) adalah dengan tidak memilih exercise yang recruite muscle yang banyak. Pilih exercise yang mudah berbanding yang susah. Hypertrophy adalah load(bebanan) x time under tension(berapa lama muscle tu dibawah bebanan). Ia selalunya berkenaan berapa banyak motor unit (dalam muscle) yang korang boleh recruit kan. Jadi Bench Press menggunakan dumbell lebih banyak menggunakan motor unit berbanding dengan machine bench press. Satu lagi contoh adalah pull up dengan lat pulldown. Korang kene pilih exercise yang paling effective untuk hypertrophy.

Masalah dengan memakai machine ni, disebabkan ianya pakai pulley dan cams, ia memudahkan kita mengangkat bebanan tu. berapa orang yang boleh buat fullstack lat pulldown, tapi boleh buat 2-3 rep saja pada pullup. Atau boleh buat full stack pada machine bench press tapi nak bench press freeweight sama berat dengan bodyweight pun tak boleh.
Satu lagi masalah machine ni adalah pergerakannya yang fixed, atau tetap. Sebab pergerakan kita di alam nyata (real world) adalah dinamik.

Aku tak kata machine ni semuanya tak bagus. Ia bergantung pada individu. Tapi kalau korang nak serious mass, korang mesti menggunakan freewight exercise.

No comments:

Post a Comment