Wednesday, July 20, 2011

Kesilapan yang selalu Beginner buat



1)Tak ada matlamat yang nyata

Nak jadi Arnold, Ronnie atau pun idola idola bodybuilding bukanlah satu matlamat yang nyata sebenarnya sebab korang takkan jadi macam Ronnie Colemen walaupun korang workout macam Ronnie Colemen. Matlamat yang nyata adalah specific kepada korang macam, nak naikkan berat badan ke, nak turunkan bodyfat ketahap satu angka ke, atau nak compete ke, ha, itu baru betul. Tanpa matlamat, korang akan berkobar2 berbody build ni sekejap jer..lepas tu 2-3 bulan jadi boring. Itu yang skip workout lah, malas la. Bila ada matlamat, kalau skip training akan rasa macam kucing nak beranak. Tak senang duduk.


2) Nak result cepat.

Ni memang biasa berlaku. Memanglah kita ni hidup pada zaman instant, semua nak cepat. Tapi bodybuilding ni adalah untuk long term bukannya short term. Bila kita mula mula training, kita perlu banyak blaja pasal form, mengenali badan kita. Kalau nak tau sesetengah strength coach kata beginner adalah seseorang yang training CONSISTANTLY kurang dari 1 tahun. So bila tak sabar, itu pasal banyak beginner mula tanya pasal steroid. Budak budak yang berumur 18 tahun kebawah tak guna ambil steroid sebab natural hormon dia memang dah tinggi ( tu yang miang semacam jer tu ahaha) so kalau ambik akan shut down dia punya natural hormon production, rugi. So bersabarlah, sebab bodybuilding ni adalah lifestyle seumur hidup, bukan setahun dua tahun jer.


3)Tak dengar kata Otai.

Melainkan korang ni ambik diploma atau degree dalam sports science ke atau ada coach sendiri, janganlah sombong untuk tanya orang yang lebih pandai dalam selok belok bodybuilding ni. Ingat, bila kita mula kata kita tahu semua, sebenarnya itu menunjukkan kebodohan kita. Jangan bodoh sombong.


4) Terus nak angkat berat.

Aku ada satu trainer ni dulu, dia ni baru jer workout dalam beberapa
bulan. Tapi pasal nak impress aweks punya pasal, terus nak buat heavy deadlift, 150kg tanpa warmup. Gila. Kesudahannya korang pun boleh agak sendiri, malam tu kene bergegas ke hospital sebab lowerback dia sakit. Nasib baik strain ajer, kalau slip disc? Habis.. The moral of the story is ikut kemampuan sendiri bila nak angkat, gradually increase the weight dan WARM UP!!


5) Buat fancy workout atau pun complicated split.

Memang tahu bila kita mula mula workout, kita akan rasa teruja, so kita nak try SEMUA exercise. Tak salah, tapi adakah lebih elok kita tumpukan kepada basic dulu. Ini squat pun tak lepas lagi form, dah nak buat sissy squat la, one leg squat lah. Buat basic dulu, untuk dapatkan form yang betul, baru cuba yang lain untuk variation. Lagi satu, cuba buat split yang berbagai2, macam pro bodybuilder buat. Ni semua pengaruh magazine. Ha ini point yang seterusnya


6) Terlalu ikut aper yang BB magazine kata.

Korang tau tak, SEMUA pro bodybuilder yang ada dalam magazine tu semuanya pakai gila baboon punya banyak steroid? Kalau orang yang natural, lagi lagi beginner, nak ikut workout diorang dalam majalah tu, tak sampai seminggu dah overtraining. Tapi percayalah, kebanyakkan beginners akan ambik split dari magazine magazine ni. Victor Martinez (Arnold Classic Champion 2007)pun pernah kata kesilapan yang dia pernah buat adalah ikut cara workout Arnold dalam Bodybuilding Encyclopaedia.

No comments:

Post a Comment