Monday, July 25, 2011

Training Partner



Training partner yang bagus memang di perlukan terutamanya beginners untuk improve your training, tapi kalau korang dapat yang tak berapa bagus, atau teruk, memang tak best! Bila korang pilih training partner, korang kena memilih sikit sebab tak semua orang boleh jadi training partner yang bagus. Ada beberapa ciri yang universal yang korang boleh tengok.

1) Menepati Masa. 

macam mana nak training kaw kaw kalau training partner kita sentiasa lambat?

2) Boleh di harap. 

Kita mengharapkan training partner kita akan datang setiap kali training, dan jugak bagitau kita in advance kalau tak dapat datang. Tak best la bila kita sentiasa kena remind tiap2 kali training.

3)mestilah sebulu 

mesti cari training partner yang kita suka atau pun yang tak menyakiti hati kita.

4)Sama Strength Level 

Korang mesti carik training partner yang sama strength level atau lebih sikit daripada kita. Bila level sama, korang tak perlu tukar weight selalu. Bila training partner kuat sikit dari korang, ia menjadi motivator kepada korang untuk jadi angkat lagi berat. Tak aper kalau korang workout dengan orang yang lebih lemah atau lebih kuat daripada korang, tapi be prepare untuk tukar weight selalu.

5)Taining Level.

Kalau korang beginner, cubalah cari training partner yang tau aper yang diaorang buat. Korang lagi cepat improve berbanding kalau training dengan beginner jugak.

6)Motivation 

Cari seseorang yang sama passion dengan korang, atau sama goal. Kalau korang jer 'gila' tapi training partner korang biasa2 jer..korang akan rasa bosan. Kalau sama2 'gila', baru la training balls to the wall.

7) Perangai/Attitude 

Mesti pilih seseorang yang berpandangan positive. Tak best la kalau selalu kata tak boleh tak boleh tak boleh. "Tak boleh la, berat sangat tu", "ko mesti tak boleh angkat punya, berat sangat tu".

8) Berpikiran terbuka 
Cari seseorang yang terbuka mindanya. Seseorang yang senantiasa pikir caranya sentiasa betul, dan tak nak dengar pendapat orang lain memang tak best.

9) Over partnering 

Jangan terlampau banyak sangat training partner dalam satu satu masa. Memang kadang kadang kengkawan nak training sekali. Tak pe kalau sikit, tapi kalau dah 4-5 orang, itu dah banyak sangat. Limit 3 orang jer, sebab kalau lebih daripada tu korang akan banyak bersembang dan waste time tunggu partner lain complete the set.

10) Spotting. 

Yes memang korang perlukan training partner untuk spot korang. dan korang mesti percaya kepada training partner untuk spot korang. Kalau tidak, tak guna adanya training partner kalau tak boleh tolong.
Macam mana nak jadi spotter yang bagus? Tengok SINI.

Ok sekarang korang terpikir, patut ada training partner atau buat sendiri. Jawapannya, ikut keadaan.

Pros 

Training partner yang bagus, akan motivate kita, push kita dan make us stronger! Untuk pilih training partner yang bagus, macam points diatas, pilih yang sama level atau slightly above. Kalau korang train dengan newbie beginner, diaorang akan dapat benefit daripada korang yang ada training experience, tapi korang mungkin tak motivate untuk push more. Kalau korang train dengan otai otai, korang akan ada goal untuk dicapai, tapi takut nanti korang akan frust sebab korang senantiasa terkejar2 untuk mencapai tahap otai otai tu.

Cons 

Adapun memang best training dengan training partner yang bagus, tapi selalunya bila ada yang bagus, mesti ada yang tak berapa bagus. selain daripada training kadang2 dengan ady atau korie (atau tebu hehe), aku lebih suka training solo. Selagi Slipknot, Metalica dan Machinehead menjerit2 kat telinga aku, aku ok. Aku tak suka bercakap dengan sesiapa kecuali bila nak mintak tolong spot. Aku elak eye contact dan casual conversation. Bukan sebab aku berlagak atau sombong, tapi bila aku di gym, im there to train. Tak suka waste time.

Susah nak cari training partner yang bagus. They are rare and far between. Kadang2 tu dapat yang memang bagus, tapi selalu sibuk lah, timing tak sama lah. Jadi korang boleh jadi demotivated untuk ke gym, dan membataskan korang untuk progress. Kalau goal korang untuk progress dalam gym, jauhi orang2 yang selalu bersembang2 in between sets, banyak pakai HP, tak fokus (mata selalu melilau tengok aweks, jeling sikit2 tak per). Bukannya taknak korang socialize, tapi kalau korang serious in your goal, korang boleh chatting before and after training.

So secara kesimpulannya? Terpulanglah kepada korang untuk memilih samada nak training partner atau tidak. Training partner memang best kalau ada. Kalau currently korang ada training partner yang bagus, tahniah! sebab memang susah nak carik orang macam tu. Kalau tak ada, tak apa, jangan risau. Educate yourself, banyak tanya otai2 (hopefully sebelum atau selepas diaorang workout).

3 comments:

  1. Dulu berpatner..sekarang lone ranger.....

    Hehehe

    ReplyDelete
  2. Teringin jugak nak tanya aweks dekat gym nak jadi my training partner tak but I am too shy to make a move and ask. I am a shy type lol.

    ReplyDelete
  3. @matt: kalau suruh aweks, nanti lain pulak jadinya hahaha..asyik suruh spot bench press ja...

    ReplyDelete