Monday, November 14, 2011

Slimming Center, berkesan ke?



Bila aku belek belek surat khabar, banyak betul iklan iklan slimming center ni. Dan dia punya marketing strategy dia memang mengancam. Hilangkan berat badan (nampak, dia kata berat badan, bukannya bodyfat yer), 10-20kg dalam masa 2-3 bulan. Perghh..kalau aku jenis desperate, memang akan teruja.

Dan yang selalunya menggunakan khidmat ni adalah perempuan. Aku tahu sebab apa, mungkin dek terpengaruh dengan kata kata iklan slimming center ni kot, tak perlu bersusah payah di gym atau keluar peluh untuk kurus.

Banyak aku dengar dari mereka ni, yang bila dioarang stop jer pegi slimming center, berat badan mereka mendadak naik. Sebab apa? haaa..ni nak cerita nih..

Untuk entice kan korang terutama wanita ni untuk membeli package mereka, mereka ni akan promotekan satu package slimming free. Mereka mula mula akan buat rawatan free tu, dengan lumurkan krim dan kemudian masukkan dalam bilik untuk mandi wap, dan kemudian bungkus mmbungkus. Lepas 2-3 jam, dia suruh timbang berat semula. TADAAA!! berat korang akan berkurangan! Yeah right!! Sebenarnya itu adalah berat air jer yang hilang sebab  dah di 'bakar' dalam wap dan di bungkus bungkus.

Diet plan mereka boleh dikatakan mengarut, bayangkan, ada yang suggest liquid diet, ataupun  detoxification dulu. Dan kena beli produk diaorang. Bukannya murah pulak tu.

Kalau ikut total wang dibelanjakan untuk slimming center mungkin 2-10k. Jadi kalau korang banyak duit, boleh la..tapi result tak lasting. Kenapa? Sebab slimming center ini cuma mengurangkan berat badan, bukannya bodyfat. Dan ini adalah satu short cut, bukannya sebagai penyelesaian. Jadi wanita wanita ni walaupun kurus, tapi lemah. Sebab cardiovaskular dan muscle punya fitness di abaikan, macam mana nak lasting resultnya.

Kenapa slimming center menjadi pilihan, bukannya exercise? Sebab bila aku jenguk di forum forum, kalau wanita wanita ni nak lose weight, tanya pendapat slimming center mana yang paling bagus dan murah..bukannya cara macam mana nak exercise untuk lose weight. Kalau suggest exercise, kata tak de masa la, kena jaga anak la..BULLSHIT jer alasan tu, sebab kalau ke slimming center bukan ke kena 2-3jam kat situ? Kalau exercise tu, cukup sejam jer...Jadi, apa 'sebab' yang sebenarnya? Sebabnya, takut sakit, takut badan besar berketul ketul. Jadi, sudah sudah la dengan persepsi ini.

Slimming center sebenarnya popular di Asia, terutamanya Singapura, Malaysia, tapi di negara Barat, macam US dan Britain dah tak main dah slimming center ni untuk lose weight. Tapi lebih kepada toning ataupun sculpture badan jer (liposuction anyone?). Tu pasal di Hollywood, kita dengar kalau celebrity sana nak lose weight, dia akan employ personal trainer dan juga dietitian untuk kembali langsing. Tapi kalau kat sini? macam Ziana Zain, Erra Fazira, dan banyak lagi, semua pegi slimming center. Adoi aii..

Aku malas nak bincang pasal benefit exercise ni, jadi korang boleh baca di SINI . Aku tahu, artikel ni akan mengundang banyak kontrovesi, dan slimming center akan tak suka artikel ini, tapi macam aku pernah kata, kalau senang lose weight, semua orang akan slim melim.


 

3 comments:

  1. terbaik la bro!haha
    yg pegi slimming centre ni biasanyer yg nak shortcut tanpa pikir panjang
    semua org ada MASA-antara NAK atau Tak Nak dan yg hanya suka bagi alasan.

    ReplyDelete
  2. @leena: short cut, dan result pun cut short la hahaha...

    ReplyDelete
  3. Betul ke slimming centre ni tak brjaya langsimgkan badan org atau tipu2 je ?

    ReplyDelete