Tuesday, January 3, 2012

Sebab Sebab Kenapa Korang Perlu Compete.


Apabila aku tengok pertandingan Mr Gym 1Malaysia yang baru lepas, teringat dulu dulu masa aku compete. Dan jugak teringat juga sebab kenapa aku angkat besi in the first place. Dan sekarang ni semangat aku berkobar kobar balik, bukan untuk compete, tapi untuk diet. Walaupun aku suka training, tapi part diet tu aku tak sanggup, sebab dulu dah puas diet. Aku respect bodybuilder bodybuilder atas stage tu diaorang masih lagi sanggup makan makanan diet yang tak punya rasa apa apa berbulan bulan lamanya. Aku bau tuna in a can pun dah nak terjeluek.

Training vs working out

Aku teringat lagi apabila aku mula mula berkecimpung dalam alam besi ni. Dalam masa 2-3 bulan aku workout di gym, tanpa hala tuju. Memang goal aku nak besarkan badan, tapi sampai tahap mana? bodyfat aku macam mana? Macam mana nak progress? Pulak masa tu Mr Seremban Parade akan berlangsung lagi 3 bulan, jadi aku berpendapat, apa salahnya, at least aku ada new goal. Ini adalah pada tahun 2002. Jadi, apabila training untuk competition, aku tiba tiba daripada working out, kepada training untuk competition. Dah tak ada dah 'apa nak buat hari ni ha?' punya soalan. Every muscle gets the equal attention. Walaupun eventually aku tak dak placing, tapi aku mendapat pengajaran yang banyak dari pada pengalaman tu. (Eventually tahun 2003, aku dapat 3rd runner up dalam Mr KL, my last competition.)


Sebab itulah, aku kata, setiap orang yang serius dalam membina otot otot ni, try masuk competition. Sebab pengalaman dan pengajaran yang korang dapat adalah tak ternilai.

Ini ada beberapa sebab kenapa korang perlu buat competition. Hopefully ianya akan inspire korang untuk excel.

Pendapat yang jujur pasal badan korang.

Aku selalu tengok, banyak yang workout di gym, yang mana badan besar besar, looks impressive bila pakai baju, tapi looks 'bloated' dan 'gemuk' bila bukak baju. Aku tak condemn orang orang macam ni, tapi untuk jadi true bodybuilder, kena look impressive pakai baju dan lebih lebih lagi bukak baju. Jadi untuk compete, korang kena ada complete package untuk naik atas stage..jadi ada orang yang tolong tengokkan body fat korang macam mana, perut dah keluar 6 paks ke, badan simetri atau tidak. Jadi competition akan membuatkan korang dapat tengok badan korang dengan jujurnya, bukannya syok sendiri. 

Belajar mengenai badan dan mengenal pasti kelemahan. 

Apabila korang compete, dah tak boleh buat chest dan arms saja. Korang kena kenal pasti kelemahan kelemahan yang korang ada. Legs tak besar, more legs exercise and more squats. Lateral Delt kurang menyerlah, buat banyak lateral raises. Calf kecik, buat calf heavy, 2-3 times a week. Jadi korang dah menumpukan kepada semua otot dengan adil dan saksama. Barulah judges nampak kita ni simetri.

Belajar diet

Tahu tak kenapa body builder nampak macam body builder? (No, not steroid), tapi diet.Tanpa diet, korang akan nampak bulk, tapi tak cut. Tu yang nampak impressive pakai baju sebab nampak tebal, tapi bila buka baju, macam teletubbies. Apabila korang compete, korang kena belajar diet. Semua orang boleh training, tapi tak semua orang boleh diet. It takes dedication dan discipline untuk betul betul diet. Berbulan bulan makan makanan yang sama akan jadi worth it apabila korang start nampak results seperti 6 packs, 'longkang' chest, urat urat semua akan keluar.



Matlamat dan setting deadline. 

Aku rasa benefit yang paling ketara bila korang mencuba untuk masuk competition adalah dengan korang set kan deadline. Katakanlah competition adalah lagi 3 bulan, Jadi korang takkan ponteng training, diet korang akan tip top sebab ada masa yang terhad, dah tak boleh main main. Diaorang takkan pindahkan tarikh competition, hanya disebabkan diet korang lari, break dengan girl friend atau pun korang rasa malas masa di gym. Once dah set, no more bullshit, diet, rest dan training will hit a new level.


Motivasi dalam competition.

Korang tahu kan, korang akan naik atas pentas tu dengan mengetahui yang korang dah buat yang sehabis baik, sebab korang akan naik ke pentas dengan orang orang yang lebih senior atau pun lama compete, jadi ini akan motivate lagi korang untuk training dan diet.

Berapa ramai dari korang yang train untuk sesuatu (untuk dapat awek bukannya matlamat yer)?

Setting goal dan ada deadline untuk mencapai goal dalam training korang?

Tak ramai kan? So competition akan memaksa korang buat semua tu.

Out of your comfort zone.

Bila kali terakhir korang rasa takut untuk mencuba sesuatu? Dan juga bila kali terakhir korang keluar dari korang punya comfort zone? Tak tahu apa yang korang buat tu betul atau tidak? Kalau korang tak dapat ingat, maknanya korang dah stagnant. korang tak progress, sebab progress perlukan korang keluar dari korang punya comfort zone. Kalau korang happy dengan progress sekarang, korang sebenarnya missing out of your true potential.


Kesimpulannya

Menang kalah, belakang kira. Walaupun korang kalah, tak apa, itu pun akan menjadi motivasi korang untuk buat yang lebih baik. Ini akan membuatkan korang melihat bodybuilding ni pada satu tahap yang berbeza. Memang menakutkan kena naik atas stage dengan pakaian yang minimal tu, tapi ini akan meningkatkan lagi keyakinan diri korang. Forget buat public speaking kat depan crowd. Ini lagi gila punya mencabar. Bukan senang nak pakai posing trunks saja sambil di saksikan oleh orang ramai dan di nilai oleh hakim hakim yang bertauliah.Tapi kalau korang berjaya naik, aku pasti korang akan dapat banyak pengajaran dari experience korang dan mungkin..mungkin, korang akan jadi ketagih...









1 comment: