Friday, February 3, 2012

Adakah Anda Kuat?


Kita selalu terfikir, berapa kuatkah kita di gym? Dan selalunya kita akan nak tahu, kita ni berada di tahap mana? Jadi dengan menggunakan reference pada Tim Henriques's punya artikel, kita akan selidik, dimana tahap kita.


Pertama tama kalinya aku nak bagitahu yang reference ini bukanlah definitive, atau pun muktamad. Tapi ianya lebih kepada general reference dan juga sebagai motivasi kepada korang supaya lebih gigih lagi training. 

Decent, Good, Great (biasa, bagus, hebat)

Carta di bawah ini dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu decent, good dan great. Mari kita tengok bahagian bahagian itu dengan lebih dekat lagi.

Decent
Decent, ataupun boleh dikatakan sebagai 'boleh tahan'. Aku katakan level decent ini bermakna seseorang lifter itu boleh mencapai level tersebut tetapi sesetengah orang yang sedia kuat walaupun belum training boleh mencapai level itu dengan senang.

Level decent ni taklah di anggap sebagai kuat. Tapi bagi seseorang yang sudah training beberapa bulan atau pun tahun akan mencapai level ni . Sebagai beginner, level ini menjadi sesuatu yang harus di capai. Dan aku juga mengatakan bahawa kalau korang tak boleh angkat 50% daripada berat decent ini, ia akan di panggil level yang lemah.

Good

Good adalah level di atas decent. Aku kategorikan level ni untuk SEMUA orang yang training, supaya mencapai level ni. Apabila korang sampai level ini, korang akan di anggap kuat. Kebanyakan lifter boleh mencapai level ni dengan training secara consistently selama setahun atau lebih. Intermediate lifter boleh menjadikan level ini sebagai bench mark kepada tahap kekuatan korang.

Great


Great adalah level yang teratas sekali. Perkataan great atau pun hebat digunakan untuk compare dengan orang biasa, bukannya pada athlete. Mencapai level ini meletakkan korang di atas 99% daripada orang kebanyakkan. Aku tak berapa yakin SEMUA orang boleh mencapai tahap ini, tetapi satu cara untuk mengetahuinya adalah dengan work hard towards that goal.


Standard Strength Charts


Note: Semua dalam pounds. Semua exercise dibuat dengan free weight (sorry smith machine lovers), boleh pakai belt dan wrist wrap dan wrist strap, serta mesti drug free. Semuanya dalam 1RM, melainkan push ups, dips dan pull ups. Kalau diberikan weight dan juga bodyweight (macam squat), korang boleh guna yang mana lebih ringan untuk korang.

Macam mana nak kira 1RM ? Boleh pakai ini untuk kira. Calculate 1RM

Jadi, kalau korang pakai kilogram, macam mana nak tukar ke pounds? 1 kilogram = 2.2pounds

Contoh:

Korang boleh buat bench press 60kg atau 135lbs. Dan korang boleh buat 10 reps, jadi dengan menggunakan calculator 1rm, 1RM korang adalah 175.5lbs. Jadi korang berada level mana?

Untuk lebih accurate, ambil weight yang terberat korang buat dan ambil kan reps tu.

Contoh:

Bench press last set adalah 100kg atau 225lbs dengan 5 reps. 1RM adalah 258.75lbs. Jadi korang di level decent.


Korang di level mana?

Aku harap selepas korang tengok carta tu, korang akan dapat idea dimana strength korang berada. Dan aku harap yang carta tu memberikan motivasi pada korang untuk terus push yourself ke level yang lebih tinggi. Ingat, bila korang mempunyai strength, bukan hanya performance korang akan meningkat, tapi badan korang pun akan meningkat juga.


2 comments:

  1. Bro,nak workout utk buat tone. Nampak muscle sikit mcm model kurus. Perlu angkat heavy gak ke.

    ReplyDelete