Saturday, March 17, 2012

Adakah kita bekerja keras?



Aku rasa, ada pertalian antara kerja dan juga fitness training. Dan aku rasa kita ni keliru antara kerja keras dengan kerja dengan waktu yang lama.

Kalau korang fikir pasal seseorang yang kerja keras, adakah korang terfikir pasal mereka ni kerja membanting tulang, angkat barang barang berat, atau pun, korang ingat mereka ni kerja dengan jangka waktu yang lama ( tengok la laki dia tu kerja keras siang malam cari rezeki...contoh).

Kerja keras dengan kerja dengan masa yang lama, adalah tak sama. Dan tak ada satu pun antara keduanya bermaksud bekerja dengan effective.

Mungkin mereka kerja dengan jangka waktu yang lama untuk mencapai objektif mereka, tak bermakna mereka ni kerja keras. Mereka mungkin buat kerja yang tak effektif. 

Jadi apa kena mengena dengan training?

Semuanya. Banyak kali aku tengok kat gym, bila aku masuk training, orang yang sama akan workout, dan bila aku habis, orang yang sama MASIH lagi workout. Bila aku habis workout, mesti orang akan tanya ' eh, dah habis ke bang, cepatnya'. Dan ada yang buat workout sampai 2 jam! Tak termasuk cardio.

Untuk training yang effektif, mesti ada perkara perkara di bawah ni:

Pertama : Exercise tu mesti effektif 
Kedua    : Intensity
Ketiga    : Frequency
Keempat: Volume


Pertama: Exercise tu mesti effektif.

Ini selalu aku tekan kan, jangan buat exercise yang overlap atau pun yang tidak di perlukan oleh program korang. Misalannya kalau korang buat strength, jangan pulak banyak buat exercise isolation pulak.

Kedua: Intensity.

Intensity bermaksud berapa beratnya resistance. Apabila kita buat exercise yang effektif, kita buat pula dengan intensity yang betul, seperti jika buat strength, reps antara 1- 5reps (berat), hypertrophy adalah 8-12reps (medium weight). 

Ketiga: Frequency

Frequency bermaksud kekerapan korang training. Lebih kerap korang training, lagi cepat dapat result. Tapi korang kena buat yang pertama  dan kedua. Jadi kalau program korang tak effektif dan intensity pun salah, maka frequency tidak bermakna.

Keempat: Volume

Yang terakhir barulah volume. Volume bermakna berapa banyak exercise dalam satu satu program tersebut. Tetapi dengan hanya menambah volume exercise yang tak effektif, dan low quality (seperti intensity rendah), dan kurang frequency tidak akan menolong untuk mencapai goal korang. Kerja atau workout yang effektif, tidak semestinya bergantung pada total volume yang korang buat.

Contohnya korang buat exercise untuk chest. Exercise yang effektif untuk chest kalau goal korang adalah strength adalah bench press, incline bench press dan decline bench press, dengan intensity heavy ke medium weight, set antara 4-5, dengan reps antara 5-12 reps. Jadi kalau korang buat tambahan exercise yang lain seperti machine chest press, cable cross over dan pull over, ia akan menyebabkan intensity korang akan menurun (sebab keletihan) dan volume korang akan menjadi kurang berquality. Jadi buat exercise yang perlu sahaja.

Adakah program korang fokus kepada membuat lebih banyak weight, lebih banyak reps?

Adakah korang training secara regular?

Apabila korang ada exercise yang effektif dan di lakukan dengan intensity yang betul dengan selalu, barulah korang fikirkan tentang volume, iaitu menambah exercise. 

Jadi, adakah training korang effektif? 


No comments:

Post a Comment