Tuesday, August 28, 2012

Training untuk performance.


Pernah tak korang admire badan seseorang athlete tu, macam sprinter atau weightlifter? Dan kemudian korang bersemangat ke gym dan kemudian training macam bodybuilder?

Sebenarnya ada perbezaan antara (macam ayat kat atas tu) training to look good dan training to kick ass. Training to look good adalah sama macam training untuk hyperthropy macam bodybuilding. Tu pasal ada orang argue yang bodybuilder is actually not a sport, tapi lebih kepada a male beauty pagent, thus bodybuilder tidak dianggap athlete. Jadi korang boleh judge by yourself.

Tapi apa pula training to kick ass? Kalau korang tengok badan athlete seperti weightlifter (yang dibawah ketegori berat badan, bukan kategori open), sprinter, gymnastic, athlete balapan (track and field), MMA fighter semua ada satu persamaan. Iaitu mereka training untuk performance. Sebab athlete athlete ni tak kisah shoulder naik ke ada 6 paks ke, yang diaorang kisah adalah to run faster, hit harder, throw farther, and lift heavier.

Tapi yang hairannya, kebanyakkan athlete ni ada 6 paks, gila gila punya ripped. Dah macam bodybuilder pulak. Adakah diaorang training macam bodybuilder? Tidak sama sekali. Badan diaorang adalah a by product of their training.

Jadi kenapa badan mereka macam tu walaupun diaorang training hanya untuk sukan mereka sahaja? Sebab mereka ni training untuk functional strength iaitu training untuk menjadi lebih laju, lebih kuat dan lebih flexible.

Training yang macam mana?

Bodyweight Training

Kalau korang tengok gymnast masa sekarang, diaorang punya shoulder dan arms memang besar. Dan mereka tak buat beratus ratus set lateral raises atau bicep curl. Bodyweight training macam push ups, pullups, free standing hand pushups dan juga palanche memerlukan koordinasi dan juga kekuatan badan yang tinggi. Kalau kita buat memang terketar ketar, tapi athelete ini buat tiap tiap hari.


YuriVan Gelder; Gymnastic daripada Belanda.

Olympic Lifting.

Korang nak laju, buat clean and jerk. Korang nak kuat, buat snatch. Kebanyakkan athlete, tak kira lah sprinter, pemain rugby, atau pun lompat galah akan buat olympic style lifting. Dan tengoklah weightlifter, semua badan memang solid.

Explosive training

Kebanyakkan athelete athelete ini juga buat banyak explosive training, seperti plyometrics, jumping squats, hi pull, clean and press, push press. Jadi ini akan condition kan badan diaorang menjadi lebih responsive dan juga dalam masa yang sama membuang lemak.


Jadi kenapa korang perlu masukkan elemen elemen ini dalam routine korang?

Salah satu sebabnya adalah untuk membuatkan korang dapatkan lean muscle dengan cepat. Dan membuatkan lebih athletic, sebab kalau korang main futsal ke, rugby ke badminton ke ataupun kena kejar anjing ke, korang akan lebih laju, kuat dan berkoordinasi.

Macam mana nak programkan dalam training korang?

Contoh Training.

Day 1
Snatch                                   4x5
Squats                                   5x5
jumping squats                       5x3
Romanian dealift                    3x8
Lunges.                                 3x10 steps

Day 2  
Plyo push ups                       5x5    
Barbell bench press               4x5
Standing military press           4x 6
Push press                             3x3
Pull ups                                 4x8-10
Seated row                            3x12

Day 3
Power cleans                         4x5
Deadlift                                  5x5
Leg press                               4x8
Dumbell/kettlebell swings        4x5
Leg curl.                                 3x10

Day 4
Hi pull                                     4x5
one arm shoulder press            4x5
Incline DB press                      4x8
Incline flyes                              3x12
Bent over row                          4x6-8
Close grip pull ups                    3x8-10

Semua exercise yang memerlukan explosive force atau pun perlukan teknik yang tinggi, dibuat pada permulaan training supaya masih fresh. Cuba buat training ni for about 1-2 month.

Aku tak kata training dengan cara bodybuilding tak effektif, Tapi apa yang aku suggestkan korang training macam athlete adalah supaya korang boleh buat dua dalam satu, building a body like an athlete, dan move like one.


Do you want to look like one?

7 comments:

  1. Selamat hari raya bro,

    Artikel yang sangat baik. Thanks for sharing.
    Tak kira apa jua minat kita tapi training for performance perlu bagi semua orang.
    Perform bila driving,perform bila bekerja,perform utk hubungan seks(halal saja ya!),perform bila bersukan dan perform dalam hidup. Keep it up bro!

    ReplyDelete
  2. bro nak tanya ckit... program ni d buat pada awal2 training kan, maksudnya selepas buat prgram ni blhlah buat training yg mcm biasa, cth buat chest, shoulder?? btulkah bg2? tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Program ni boleh dibuat sebagai satu fasa dimana untuk jangka masa 2-3 bulan, dan kemudian boleh tukar semula ke bodypart training.

      Delete
  3. Plyo push up mmg amzg.1st time tgk.haha!!xpnh buat lgsg..n to b frank,dis is 1st tim I read ur blog smpai hbs..yes,i love this artikel..kne bLaja buat plyo push up ni..

    ReplyDelete
  4. salam bro shahril. saya berhasrat untuk mendapatkan khidmat nasihat personal trainier. Macam mana saya nak hubungi tuan. ni no saya 0178846309.

    Marwan
    Nilai N.9

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak ai jauh tu. Tinggal di nilai. Insyaallah saya akan hubungi.

      Delete