Monday, October 23, 2017

3 Principal Untuk Bulking



Ada 3 principal yang korang boleh guna pakai untuk membuatkan korang membesar.

1) Korang mesti training untuk jadi kuat, Jadi apa saja program basic yang bagus boleh korang pakai.

Aku paling suka Jim Wendler program 531, sebab it works! Aku pernah cuba program ni selama 4 bulan, dan strength mencanak canak naik.

Korang kena buat 2 benda untuk jadi kuat: Tambah weight dan tambah rep. Senangkan. Jadi jawapannya bukan lah  buat ringan ringan dengan high reps, atau buat berat dengan low reps. Tapi buat heavy dengan high reps!


2) Korang mesti buat squat.

Ini buat bro bro yang 'malas' nak squat, sebab takut seluar jeans tak muat. Kalau korang nak bicep korang menjadi bertambah 1 inci chest korang lagi kembang korang kena buat squat, sebab dengan heavy squat (fokuskan pada perkataan HEAVY) badan akan di loadingkan dengan semaksima yang mungkin...Tak percaya tanya lah Tom Platz.

Ok, korang tak mungkin la jadi macam ni, tapi dekat dekat la..


3) Last sekali, korang kena banyak pakai bar.

Satu perkataan: Complexes atau lebih tepat lagi barbell complexes. Untuk pengetahuan korang yang baru jer sentuh besi, complexes adalah satu susunan antara 6-8 exercise, tanpa meletakkan bar ke lantai, dengan menghabiskan reps untuk satu satu exercise sebelum membuat exercise yang seterusnya. Memang brutal, kalau korang buat dengan betul.

Sebenarnya boleh banyak lagi principal principal ang membolehkan korang bulking, tapi aku listkan hanya 3 ini sahaja dahulu sebab takut korang pening kepala. Kalau ada masa lagi aku akan tambah.

No comments:

Post a Comment