Thursday, June 21, 2012

Macam mana nak warm up Upperbody: Shoulder Tornado.

apsal korang tengok shoulder aku?

Bila korang buat upperbody, korang buat warm up macam mana? Adakah ini tipikal warm up korang?

·         Lari atas treadmill atau naik basikal stationary untuk 5 minit
·         lepas tu buat first set sebagai warm up?

Aku tengok banyak yang buat macam tu. Tak kira la otai ke atau beginner (sebab tengok otai pun tak buat).

Dalam artikel ni aku tunjukkan warm up untuk shoulder yang aku buat bila nak buat apa apa saja exercise upperbody. Ini bagus untuk shoulder, traps dan juga rhomboids. Apa yang korang perlukan adalah mini band yang korang boleh dapat di Fitness Concept. Ada yang murah dalam RM30+ (dan cepat putus) atau pun beli yang betul betul ok yang ada beberapa warna dari RM70 keatas.
Ini macam mana nak warm up.

1.       Band pull a parts  3 x 12-15reps
2.       Band shoulder dislocation 3 x 10-12reps
3.       Band rotator cuff  3 x 10reps
4.       Shoulder tornados 10-12 rounds.

Cuba buat warm up ni, dan aku jamin korang punya bahu akan kurang sakit.

sorry for the video, tapi yang aku buat sendiri tak jadi pulak.

1 comment:

  1. Salam.. Bro, err hye...
    Alamak tatau nak tanya camner..
    Bro ada wat personal trainer untuk perempuan, to loose weight and reduce body fat?
    Boleh tak bagi saya info lanjut?
    Details saya dah email kat bro..
    terima kasih

    ReplyDelete