Tuesday, April 17, 2018

Dua rahsia training bagi Olympic Lifter


Korang kena buat jerking

Jerk adalah satu keluarga dengan overhead press, tapi lebih brutal. Ia bermula dengan bar berada di aras bahu, dan berakhir di atas kepala dengan siku kita locked out. Korang boleh membuat lebih berat daripada overhead press biasa, kerana caranya lain sikit.



Dengan jerk, kita menolak bar itu dengan pantas keatas, dengan badan kita dipping ke bawah bar, dan kaki kita split kepada dua bahagian, kedepan dan kebelakang. Ianya pergerakkan yang explosive yang membuatkan seluruh badan kita bekerja untuk movement tersebut.

Apabila korang start buat jerk, korang dapati korang akan mula rasa ketagih untuk buat jerk dan buat lebih berat lagi, walaupun korang bukannya "weightlifter".

Tanya kebanyakkan weightlifter, mereka akan kata exercise yang terbaik untuk jerk adalah jerk itu sendiri,  power jerk, dan juga push press.



Tapi ada dua lagi exercise yang effektif tapi jarang di fikirkan oleh lifter.

Yang pertama adalah Jerk Step. Korang mulakan pergerakan ini sama macam korang nak buat jerk, dimana bar bermula di leher atau pun chest.

Yang kedua adalah The Death March. Korang akan menggunakan dumbell atau pun kettlebell untuk pergerakkan ini. Nanti kita akan lihat satu persatu.

Kedua dua exercise ini memboleh kan korang membetulkan geometri kaki korang dan pergerakannya adalah perlahan supaya korang boleh control pregerakkan korang.


Jerk Step


Seperti yang kita lihat di video diatas, exercise ini memang menyakitkan, dan ia nya disebabkan oleh exertion.

Death March 



No comments:

Post a Comment